Compostela: Sinfonía de notas

150 150 CORALIA

Compostela: Sinfonía de notas

Por ENCARNA OTERO CEPEDA

Historiadora

Santiago de Compostela dispón dun territorio onde a auga canta, o silencio fala e a néboa soña. Está chea de sons, de músicas. É territorio de artistas mulleres que aledaron e aledan a vida coas súas cantigas e das que cómpre saber e coñecer para poder gozalas.

Eugenia Osterberger1, a compositora galega da Belle Epoque, naceu en Santiago no 1852. A súa familia, de orixe alsaciano, vivía e traballaba en Compostela. O seu pai era tipógrafo nun negocio da Rúa do Vilar. Eugenia formouse en Santiago e en Francia. O instrumento elixido foi o piano e as paredes da súa casa familiar da Rúa Nova aínda gardan notas e sons. Traballou dando aulas de francés e piano en Santiago. Tras o seu casamento con Francisco Saunier (enxeñeiro na fábrica de gas de Compostela), a parella asenta na Coruña por traslado do seu marido. Na Coruña, Eugenia continúa a tocar e compoñer, musicando, entre outros textos, poemas de Filomena Dato. No salón literario e artístico da súa casa, frecuentado pola meirande parte da intelectualidade coruñesa, Eugenia traba amizade con Sofía Casanova, que se converte en amiga persoal súa, mentres traballan conxuntamente na Liga Gallega. Sofía dedicaralle un poema e será tamén ela quen poñerá a Eugenia en contacto cos membros da Cova Céltica. Tamén tivo unha fonda amizade con Emilia Pardo Bazán coa que traballará no nacemento da Sociedad de Folklore Gallego. Eugenia foi así mesmo académica correspondente da Real Academia Galega.

Santiago de Compostela dispón dun territorio onde a auga canta, o silencio fala e a néboa soña. Está chea de sons, de músicas. É territorio de artistas mulleres que aledaron e aledan a vida coas súas cantigas e das que cómpre saber e coñecer para poder gozalas.

Fina Sanz, violonchelista, deleitaba co seu saber musical os concertos do Café Saboy, como nos relata a prensa do ano 1935, que tamén sinala a actividade musical doutras concertistas, sobre todo de piano.

Mais falabamos de Compostela que, co tempo, continuou o ronsel marcado por Eugenia. Fina Sanz, violonchelista, deleitaba co seu saber musical os concertos do Café Saboy, como nos relata a prensa do ano 1935, que tamén sinala a actividade musical doutras concertistas, sobre todo de piano.

Hoxe este ronsel de mulleres asolaga o granito de Compostela e, a modo de fervenza, enche o mundo de sons, músicas e cantigas: Laura Alonso Padín, Uxía Senlle, Mercedes Peón, Leilía, Tanxugueiras, De Vacas, A Banda da Loba son só unha pequena mostra das numerosas compostelás que non poden ter cabida neste curto relato e que dan continuidade a este inmenso labor e seitura musical.

A Real Filharmonía e a Banda Municipal de Música tamén teñen mulleres instrumentistas dunha inmensa calidade e tesón no seu labor, moitas veces pouco recoñecido.

E mesmo Compostela ten na Rúa Nova, na mesma rúa na que naceu e estudou música Eugenia Osterberger, un espazo comercial, que baixo o nome de O Pazo das Musas, ofrece mercadorías que alimentan o corazón musical das persoas residentes e visitantes desta cidade sempre tan querida que é Santiago de Compostela.

Santiago de Compostela, 28 de decembro de 2017

1 Beatriz López-Suevos, Susana de Lorenzo e Rosario Martínez Martínez: Eugenia Osterberger. A compositora galega da Belle Epoque (1852-1932). Libro-CD. Editorial Ouvirmos (2017)

Contido extraído do número 7.

Aquí tes máis contidos relevantes:

María Miramontes: modista e galega

Por ENCARNA OTERO CEPEDA

Compostela futura na miña memoria

Por XEMA VARELA

Tras as outras pegadas da solidariedade

Por MERCEDES ROSÓN

Política de privacidade

Se consente a utilización de cookies, continúa navegando ou fai clic nalgún link entenderase que consinte a nosa política de cookies e, por tanto, a instalación das mesmas no seu equipo ou dispositivo.

Se vostede quere, pode cambiar a configuración de cookies en calquera momento, configurando o seu navegador para aceptar, ou non, as cookies que recibe ou para que o navegador o avise cando un servidor queira gardar unha cookie.

Esta web utiliza cookies.
error: Contido protexido